Bezplatná výuka českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků - cizinců z třetích zemí
za rok 2013
(č. j.: MŠMT-39298/2012-20)
Od roku 1999 se ZŠ a MŠ, Brno, Jana Broskvy 3 specializuje na výuku českého jazyka pro děti cizích státních příslušností. V roce 2013 se učitelé individuálně věnovali žákům - cizincům zejména v českém jazyce a literatuře, dějepise a přírodovědných předmětech, což se následně projevuje ve zlepšení jejich prospěchu a rozvoji komunikačních kompetencí. Žáci - cizinci jsou začleněni do kmenových tříd, kde je jim věnována individuální péče všemi učiteli, kteří ve třídě působí. Velký důraz je kladen na osobnostně sociální a multikulturní výchovu.
Další charakteristiky nadstandardní a efektivní péče (podpora mateřského jazyka a kultury, obohacující prostředí, spolupráce s rodiči, kooperativní metody výuky apod.).
Pro žáky - cizince je důležitý individuální přístup třídního učitele a všech pedagogických pracovníků, kteří v dané třídě působí a přispívají k rychlejší integraci těchto žáků, poznání legislativních a společenských zákonitostí naší společnosti a zabezpečují rozvoj komunikační složky (zvláštní pracovní listy, specifické úkoly, zpracování osobního portfolia). Třídní učitelé začleňují žáka-cizince vhodným způsobem do kolektivu třídy a posilují osobnostně sociální vazby mezi žáky a zajišťují překonání sociokulturních bariér. Třídní učitelé mají více práce s administrativou žáka – zjišťují výsledky předchozího studia, náročnější komunikace s rodiči při řešení výchovně-vzdělávací problematiky.
Multikulturní vzdělávání prolíná všemi oblastmi výchovy a vzdělávání na škole. V průběhu školního roku probíhají akce a projekty se zaměřením na multikulturní výchovu – Evropský den jazyků, Týden s Ukrajinou, Vietnamem, Nepálské dny atd. Spolupracujeme se sdruženími SOZE – Sdružení občanů zabývající se emigranty (výuka cizinců, školení pedagogických pracovníků) a Nesehnutí. Dále s Masarykovou univerzitou – problematika výuky českého jazyka pro cizince.
Na škole pracuje školní parlament, kde jsou začleněni zástupci z řad cizinců, podílejí se na začlenění sebe a svých spolužáků do života školy a obce.